Falukorv

På senaste har familjen Johanna/Fredda inmundigat en hel del falukorv. Personligen anser jag den vara den överlägset godaste korvsorten (i alla fall bortsett från alla smakkorvar, typ kolbazh (stavning okänd)) och min känsla är att den även är rätt underskattad. Jag menar, den är billig (relativt) och leder oftast till en snabbt färdig rätt. Dock är det ju ändå ett problem med denna delikatess, att den går att tillaga/ätas på så många sätt. Det blir ju lätt en fight om korvuslingen och vad som skall ske med den. Så jag tänkte för en gångs skull reda ut detta, alltså vilket sätt att äta falukorv som är bäst. Jag har enkelt snott detta test och gjort vissa modifikationer. Duellanterna är; rå falukorv på knäckebröd (leksandsbröd självklart), stekt falukorv med idealmakaroner och ugnsstekt falukorv med potatismos. Betyg ges i en skala från 1 J till 5 J, där 5 såklart är högst.

1. Rå falukorv på kväckebröd


Utseende: J - ser inte alls delikat ut. Lika rosa som en bränd mage efter första soldagen en sommar.
Smak: JJJ - beror på fabrikat, men med tunna skivor smakar det alltid bra efter en kall skidrunda.
Konsistens: J - rått är ju alltid lite slibbigt
Tillagningstid: JJJJJ - en kniv, eventuellt en skärbräda och kör. Världsklass
Totalt: 10 J

2. Stekt falukorv med idealmakaroner


Utseende: JJJ - det slår ju inte en köttbit, men tar man ut linserna och välsteker dem så.
Smak: JJJJ - salt och fett och knaprigt. Gott
Konsistens: JJJ - Korvkonsistensen stannar kvar, men med lite knaprig yta fungerar det.
Tillagningstid: JJJ - Beror på spis. Bör vara ok.
Totalt: 13 J

3. Ugnsstekt falukorv med potatismos

(inte min bild)

Utseende: JJJJ - lite ost, lite äpple, lite senap. Korven syns knappt. Helt klart fördelaktigt.
Smak: JJJ - Det smakar korv och ovan nämnda ingredienser.
Konsistens: JJ - Ofta kvarstannar korvdallrigheten i den undre halvan, nja.
Tillagningstid: JJ - Ugnen ska bli varm och sen ska resten bli varmt. Tar tid.
Totalt: 11 J


Och vinnaren är alltså, stekt korv och idealmakaroner med starka 13 J. Ja, vad säger man. Nu vet ni vad ni ska göra nästa gång ni står där och sliter i varsin ända av korven.

Kommentarer
Postat av: Karin

Japp jag hade 12! Så du får passa rumpan så jag inte hinner i kapp!!! (ingen risk...)

2011-02-10 @ 23:52:22
URL: http://karinrygge.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0