Förbannade vita, diamanter och olja

Jag tittar på Blood diamond, en sådan där amerikansk film om Afrika och all förbannad skit som den kontinenten stått/står ut med. Och mitt hjärta blöder och mina tankar snurrar. Innan min Kapstadenvistelse hade jag, som jag gissar många andra, mått dåligt över att se det, tagit det med en nypa salt ändå (det är ju ändå en amerikansk rulle), gråtit och sedan glömt bort det (mer eller mindre). Nu blir jag så fasligt illa berörd och är nära på att kasta mig på första bästa plan till Kongo för lite volontärarbete. Jag får så dåligt samvete. Dels för att jag borde göra mer och veta mer. Dels för att jag blivit ett sådant "Afrika-fan" bara för att jag var där och tror att jag förstår något, medan jag fortfarande sitter här i min "ljusa och fräscha" etta i sthlm. Falsk kanske.

Men hur som helst är detta nu en förbannad amerikansk produktion med allt vad det innebär, men va 17. Mer Afrika och dess historia till folket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0