Dag 9, min tro

Det blir verkligen till att lära känna mig det här. Som Joanna sa, din blogg har fått ett seriöst inslag. Uppenbarligen.

Min tro då. Jaa, vad sjutton är tro? Inte samma som religion i alla fall skulle jag vilja säga. Och det anser jag mig ha belägg för. Jag är uppvuxen i ett kristet hem. Jag gick i en frikyrka när jag var liten. Lärde mig om Noas ark och co genom en plastbåt från Lek och Hobby. Men jag hakade aldrig riktigt på religiontåget.

Jag slutade gå i kyrkan när föräldrarna mina skiljdes och jag kan ärligt säga att jag inte känner mig bekväm i den (förutom vid arrangemang liksom). Jag tycker tro är något personligt och i alla fall jag har inget behov av att dela med mig av min med andra eller försöka övertala folk att tycka och tänka på något speciellt sätt - och jag tycker kyrkan ibland kan bli lite för mycket helt enkelt. Men jag skulle ändå säga att jag tror. Men vad jag tror på kan jag inte riktigt säga. Jag tror på något större. Så mycket kan jag väl komma fram till. Vad vette tusan men det är ju praktiskt att kalla det gud. Sen tror jag också på sanning. Att vara ärlig och på riktigt. Och vara en bra människa mot andra.

Tro är tro och man vet inte om något är sant. Men jag måste säga att jag tycker det är skönt att ha något där bakom, och jag bryr mig i ärlighetens namn inte om det är "sant" eller inte. Det räcker gott och väl med det jag har inom mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0