Gemenskap


Min älskade Jenny-Linn.

Vi må klaga på de där norrmännen, dra dåliga vitsar om dem och och bli förbannade när de vinner VM i skidor och hånar oss. Det är så vi är, så vi gör. Norrmännen gör ju samma sak.

Men när det väl gäller så känns det att vi hör ihop. Kan man kanske kalla de syskonkärlek? Bråka över småsaker för att sedan vara oskiljaktiga när det väl gäller. Vi stöttar varandra, vi hjälps åt att dela ut Nobel-priset, röstar på varandra i Eurovision, ja, om nån som inte är svensk hoppar på Norge så får de på moppo av jantetyperna på andra sidan gränsen. Så när jag nu sitter och tittar på norska live-sändningar från TV och förstår allt de säger känner jag bara en sak. Det spelar ingen roll att det må vara ett annat land, jag känner på samma sätt som om det hade skett på den här sidan gränsen. Det spelar ingen roll. Idag finns det inte fem miljoner norrmän och nio miljoner svenskar. Idag är vi fjorton miljoner nordmän. Och jag har en känsla över att danskarna också är med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0