Cannelloni

Idag lyckades jag på riktigt med middagen. Och det utan recept. Eller i alla fall till en viss del utan recept. Så jag delar med mig; mitt recept på spenat, ricotta och skinkfyllda Cannelloni med tomat- samt bechamelsås.

Du behöver:
Färska lasangeplattor
Fyllning:
I pkt Ricotta
I pkt hackad fryst spenat (köpte findus, och använde hela)
Dryga 100g rökt skinka (jag körde på skivat smörgåspålägg)
salt
peppar
muskot
Tomatsås:
En burk hela skalade tomater
en stor vitlöksklyfta
en scharlottenlök
1-2 msk tomatpuré
olivolja
salt och peppar
cayenpeppar
oregano
Bechamelsås:
Hitta vanligt enkelt recept.
Lite riven ost.

Gör såhär:
Själva rullarna:
Tina spenaten. Är du som jag oplanerad och inte har tinat i förväg, ta en kökshanduk, lägg spenaten i ett durkslag och spola på varmvatten. Vrid sedan ut så mycket av vattnet i spenaten som du kan genom att använda kökshandduken. Den ska vara torr. Mixa sedan ricotta, skinka och spenat. He i salt, peppar och lite muskot. I mina mått mätt hade jag rätt mycket salt, men jag underkryddar alltid så det är nog inte ett så bra mått. Lägg sedan fyllning på änden av en lasangeplatta och rulla ihop, ett varv. Jag fick till sex rullar med fyllning. Lägg rullarna i en smord ugnssäker form.

Tomatsåsen:
Hacka löken och fräs i olivolja. Häll på tomaterna och skär dem (sönder dem) med en kniv i kastrullen. I med tomatpurén och kryddorna och koka ihop. (Jag är rätt säker på att man kan göra tomatsås på bra mycket godare sätt, men detta var det jag mäktade med, så känn er fria att freestyla). "strö" på tomatsås på rullarna. Jag ville inte att tomaten skulle ta över hela smaken, utan bara göra det lite såsigt.

Därefter hällde jag på Bechamelsåsen och såg till att all pasta i alla fall var täckt. Avsluta med lite riven ost. Sen in i ugnen på 225 grader först, när den inte fick någon färg på ett tag höjde jag till 250, men jag tror inte det spelar så stor roll. Hade formen i ugnen ca 20 min tror jag, tills osten fått fin färg.

Okej, jag har en bit kvar till kokboksförfattande, men hoppas ni förstod. Glömde ta bild också, sorry.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0